Adem. Uitademen. Herhaal: de voordelen van gecontroleerde ademhaling

Haal diep adem en vergroot je buik. Pauze. Adem langzaam uit tot vijf. Herhaal vier keer.

Gefeliciteerd. Je hebt net je zenuwstelsel gekalmeerd.

Gecontroleerde ademhaling, zoals je net hebt geoefend, heeft aangetoond dat het stress vermindert, de alertheid verhoogt en je immuunsysteem stimuleert. Eeuwenlang hebben yogi’s adembeheersing of pranayama gebruikt om de concentratie te bevorderen en de vitaliteit te verbeteren. Boeddha pleitte voor ademmeditatie als een manier om verlichting te bereiken.

De wetenschap begint pas te bewijzen dat de voordelen van deze oude praktijk reëel zijn. Studies hebben bijvoorbeeld aangetoond dat ademhalingspraktijken symptomen kunnen helpen verminderen die verband houden met angst, slapeloosheid, posttraumatische stressstoornis, depressie en aandachtstekortstoornis.

Hier zijn drie basis ademhalingsoefeningen om het zelf te proberen.

Coherente ademhaling

Als je de tijd hebt om maar één techniek te leren, dan is dit degene die je moet proberen. Bij coherente ademhaling is het doel om te ademen met een snelheid van vijf ademhalingen per minuut, wat zich over het algemeen vertaalt in inademen en uitademen tot het tellen van zes. Als je nog nooit eerder ademhalingsoefeningen hebt gedaan, moet je misschien langzaam aan deze oefening werken, te beginnen met inademen en uitademen tot drie tellen en je weg omhoog naar zes.

Drukvermindering

Als je geest aan het racen is of als je je opgewonden voelt, probeer dan Rock and Roll-ademhaling, wat als bijkomend voordeel heeft dat het je kern versterkt.

Energieke HA-adem

Wanneer de middagmiddag inzakt, sta dan op en doe snel adem om je geest en lichaam wakker te maken.

More Stories
Plan uw financiën voor toekomstige generaties